Voor de online behandeling maken we gebruik van ClickDoc en Zoom. Onder Beleid staat beschreven hoe we tot deze keuze zijn gekomen.
Privacygevoelige informatie, zoals een intake of adviesgesprek delen we uitsluitend via ClickDoc of telefonisch contact. Zoom gebruiken we voor kwalitatieve en interactieve behandelingen.

Hoe werkt het?

Van uw logopedist ontvangt u een mail met daarin een link. Via deze link komt u in een digitale wachtkamer. Op het tijdstip van de afspraak wordt u door uw logopedist in de online omgeving toegelaten en kan de behandeling starten. Het is handig om minimaal een kwartier voor aanvang van de behandeling alvast in te loggen, zodat u al in de wachtkamer aanwezig bent voordat de behandeling start. Dit voorkomt dat er tijd afgaat van uw behandeling. Hebt u geen link ontvangen, check dan uw Spambox/Postvak Ongewenst of bel uw logopedist.

Wat hebt u nodig?

  • bij voorkeur een laptop/Macbook of computer met muis, maar een tablet/ipad of smartphone/iphone is ook mogelijk
  • een webcam, microfoon en luidsprekers/hoofdtelefoon
    (deze zijn in een laptop/Macbook/tablet/Ipad/smartphone meestal al geïntegreerd)
  • een goed werkende internetverbinding
  • een volle accu/batterij
  • een rustige ruimte

Huiswerk

Voor het delen van het huiswerk tijdens een online behandeling, gebruiken we Google Drive. Er wordt een map aangemaakt met de initialen van de cliënt en deze map wordt met de cliënt gedeeld. Tijdens de behandeling worden eventuele nieuwe opdrachten in deze map geplaatst. De cliënt kan ze hier zelf vervolgens in vinden. Hoe dat in zijn werk gaat vindt u in dit Stappenplan Huiswerk vinden op Drive.

 

Belangrijk!

Gebruik voor ClickDoc bij voorkeur Google Chrome of Safari. Als u ClickDoc op een Windows PC gebruikt, maak dan geen gebruik van Internet Explorer of Microsoft Edge.

Gebruik ClickDoc

  • Volg de stappen van de mail die u ontvangt
    (Door op ‘hier’ te klikken wordt u gelijk naar de inlogpagina geleid en hoeft u alleen nog maar uw naam in te vullen)
  • Om de camera, microfoon en internetverbinding te testen, wordt bij een eerste gebruik van ClickDoc een eenmalige systeemcontrole uitgevoerd
  • Als u bent ingelogd komt u in de digitale wachtkamer van uw logopedist
  • Op het afgesproken tijdstip roept uw logopedist u op: u hoort een telefoon rinkelen
  • U wordt gevraagd om de oproep te aanvaarden => klik op OK
  • De online afspraak kan beginnen

Klik hier voor een uitgebreide Handleiding van ClickDoc.

 

Gebruik Zoom voor de eerste keer

Op laptop of computer:

  • Klik op de link in de mail => de download wordt gestart (check eventueel de Spambox/Postvak Ongewenst)
  • Als het bestand volledig is gedownload, klik op het bestand in de map Downloads => Zoom wordt geïnstalleerd
  • Kies elke keer als er om toestemming wordt gevraagd voor: Ja / I agree / Ik ga akkoord
  • Klik tenslotte op ‘Join with computer Audio’

Op Ipad/tablet, smartphone of Iphone:

  • Installeer Zoom Cloud Meetings via de Playstore of Appstore
  • Open je mail op je Ipad/tablet, smarthphone of Iphone en klik op de link in de email (check eventueel de Spambox/Postvak Ongewenst)
  • Stel een naam in
  • Kies elke keer als er om toestemming wordt gevraagd voor: Ja / I agree / Ik ga akkoord

Gebruik Zoom bij een volgende keer

  • Klik op de link in de mail => Zoom wordt geopend
  • Kies indien mogelijk voor ‘Join with video’
  • Let op: zet de luidspreker, microfoon en camera aan

U bent in de digitale wachtkamer als u dit ziet op uw scherm:  

 

Veilig gebruik van Zoom

Door afspraken te maken en zowel bij ons als bij u bepaalde instellingen van Zoom aan of uit te zetten, kunnen we Zoom op een zo veilig mogelijke manier gebruiken. U kunt hier meer over lezen in het document Informatie cliënten ZOOM zo veilig mogelijk gebruiken.

De pijlers van een behandeling binnen de Inspraak zijn Kwaliteit, Plezier en Motivatie. Dit geldt ook voor de online behandeling. Met name voor kinderen is het belangrijk dat ze zelf actief mee kunnen doen tijdens een online behandeling. Bij het programma Zoom is dit goed mogelijk. Door de muis te laten overnemen door de cliënt, een whiteboard te delen, een scherm te delen en/of om de beurt op het scherm te tekenen via de annotatiemogelijkheid van Zoom kan de cliënt net zo actief meedoen als bij een behandeling in de praktijk. Hierdoor blijft de kwaliteit van de behandeling gewaarborgd, is de behandeling voor de cliënt plezierig en blijft de cliënt gemotiveerd.

Vriendelijk in gebruik

Een belangrijk bijkomend voordeel van Zoom is dat het zeer vriendelijk is in gebruik. De cliënt kan voor deelname gebruik maken van een desktop, laptop, IMac, Macbook, smartphone/Iphone of tablet/Ipad. Op de smartphone/Iphone en tablet/Ipad kan de cliënt via de playstore/appstore de applicatie Zoom downloaden. We sturen de cliënt een e-mail met een link. Door te klikken op de link kan de cliënt deelnemen aan de behandeling.

Veiligheid van Zoom

Uit de media bereikten ons een aantal berichten waarbij de veiligheid van Zoom in twijfel werd getrokken. We hebben vervolgens veel tijd gestoken in het onderzoeken van applicaties die voldoen aan de formele beveiligingsnormen van een zorgverlenersapplicatie (NEN7510, NEN7512 en ISO27001). Helaas hebben we geen applicatie kunnen vinden die én voldoet aan deze veiligheidseisen én vergelijkbare functionaliteiten bezit als Zoom die ervoor zorgen dat we kwalitatief goede behandelingen kunnen bieden met voldoende interactie. Met Zoom kunnen we de beste kwaliteit van behandeling bieden. Mocht u nog een optie voor ons hebben, dan horen we het graag!
Natuurlijk is de privacy van onze cliënten en onszelf ook van groot belang. Daarom hebben we een inventarisatie gemaakt van alle veiligheidsproblemen van Zoom die uit de berichtgeving naar voren kwamen en per issue geanalyseerd of we voor dit probleem ook een oplossing konden vinden in de vorm van het instellen van een feature of het maken van een afspraak met de cliënt (Problemen en Oplossingen ZOOM). Gelukkig hebben we veel oplossingen kunnen vinden! Alleen het feit dat Zoom geen verantwoording aflegt over inzageverzoeken van overheden is iets waar wij geen invloed op hebben. Wel spreken we hierom af om via Zoom geen privacygevoelige informatie te delen.

En nu?

Aangezien de meeste issues qua veiligheid van Zoom op te lossen zijn, blijven we Zoom gebruiken, maar wel onder het volgende Beleid en Afspraken. Daarnaast gaan we ook gebruik maken van Clickdoc, een programma dat voldoet aan de formele beveiligingsnormen. Een belangrijke afspraak is dat er tijdens een behandeling van Zoom geen privacygevoelige informatie besproken wordt. Zoom gebruiken we echt alleen voor een behandeling waarin we werken aan een bepaald doel en waarbij het belangrijk is dat de cliënt actief mee kan doen. Voor het voeren van een intakegesprek of een adviesgesprek waarbij er veel persoonlijke informatie wordt uitgewisseld maken we gebruik van Clickdoc. Op deze manier kunnen we zowel de privacy van de cliënt als de kwaliteit van de behandeling goed waarborgen.